Lang om vinsten mot Frölunda

Publicerad: 2024-02-29
Oskar Lang är nöjd med hur Leksand spelade i vinsten mot Frölunda. Tre mål framåt och inget insläppt gav tre tunga poäng.
-Det var en stabil insats från vår sida.

Leksands snabbe forward tycker att det här var ett stort steg upp från förra matchen mot Oskarshamn.
-De är svåra att möta. Oskarshamn är oberäkneliga, men vi ska klara av det tycker jag. Idag hittar vi tillbaka till vårt spel.

Vad är det som gör att ni stänger ner Frölunda så effektivt?
-Vi har bra offensiv och bjuder inte på mycket. Och sen är Fille (Filip Larsson) stabil i målet. Vi har tålamod i vårt spel och ligger rätt i banan vilket gör det svårt för Frölunda att ta sig igenom mittzon, säger Oskar som tycker att det var 60 bra minuter som gav segern.
Han håller med om att Frölunda hade snabba genomspel i första perioden, men att Leksand får stopp på det i andra och tredje.
-Vi är rätt bra på att blocka där. Jag vet från träningarna hur trångt och snårigt det kan vara att ta sig över röd linje.

Max, Peter och Filip matchvinnare

Oskar tycker att Max Véronneau och Peter Cehlárik tillsammans med Filip Larsson är matchvinnare i kväll.
-Max och Peter är så heta. Det är roligt att se Peter för han är i ett stim. Ja, du har rätt, det ser ut som att han har kul på isen.

Vad säger du om din egen insats?
-Jag kan komma upp några nivåer i den offensiva biten men tycker att jag jobbar bra i defensiven. Sen får jag inte till det där lilla extra, säger Oskar som ofta får möta motståndarnas bästa spelare.
-Nja, det vet jag inte. De flesta är bra spelare i den här ligan, men det kanske blir så ibland, säger Oskar ödmjukt.

Katharina Dalmalm