Två poäng mot MoDo efter PP-avgörande

Publicerad: 2024-01-11
Kvällens bortamatch mot Modo slutade med en vinst efter förlängning där Justin Kloos blev segerorganisatör med ett direktskott i powerplay.

Starten på matchen var av det mer trevande slaget där inte mycket bra spel uppstod på isen. Många av passningarna slogs förbi mottagaren och det dröjde fram tills några minuter hade spelats innan Leksand lyckades etablera rejält snurr i offensiv zon tack vare förstakedjan. Efter ett långt anfall hittade Olle Alsing till slut rätt från sin backposition när pucken letade sig in för 0-1. När tolv minuter hade passerats kom också 0-2 som från ingenstans när Justin Kloos skickade iväg en puck som hittade nätet bakom Lassi Lehtinen där hemmamålvakten stod för en rejäl tavla. 40 sekunder senare reducerade dock MoDo i powerplay när ett avslut från Josh Dickinson oturligt studsade in både via en bortaklubba och Mantas Armalis. 1-2 var också resultatet efter den första perioden där Leksand ledningen till trots inte riktigt kom upp i sin höga nivå.

Direkt i den andra perioden hade Marek Hrivík en gyllene chans att utöka ledningen på friläge, men slovaken fick inte upp avslutet som räddades relativt enkelt. Efter detta var det så gott som en genomusel period från Leksands sida där dålig disciplin med hela fyra utvisningar innebar att MoDo kunde ta över taktpinnen. Trots ett avklarat boxplay drog gästerna på sig ett 3 mot 5-underläge kort därefter, och i detta övertag kunde hemmalaget kvittera där ett skott återigen styrde via en egen spelares klubba och in i mål. I mittaktens andra halva jämnades spelet ut någorlunda där slutskedet på densamma dock skulle få en sur avslutning. Med endast en minut kvar till pausvila tog MoDo ledningen på grund av vekt försvarsspel från Leksand och det blåvita bortalaget var därmed i underläge för första gången under kvällen.

I den tredje perioden kom Leksand ut med en helt annan energi och satte hög fart så fort pucken hade släppts. Gästerna förde allt spel och tog sig in i offensiv zon gång på gång, och när fem minuter var spelade tog dessutom MoDo en timeout i ett försök att lugna ned. Det hjälpte dock föga i och med att Leksands press fortsatte i byte efter byte. Inte långt senare kom också en mycket rättvis kvittering när Olle Alsing blev tvåmålsskytt efter att ha hållit sig framme vid kassen och vispat in 3-3-pucken. Ungefär vid tiominutersstrecket kunde hemmalaget sedan lyfta upp spelet och stoppa Leksand från att kontinuerligt köra över dem. Det fanns sedan lägen att avgöra matchen under ordinarie tid, men inget mer mål gjordes innan signalen ljöd och 3 mot 3-spel krävdes för att sära på lagen. Väl i förlängningen drabbades MoDo av deras första utvisning för kvällen och Leksand fick äntligen chansen att spela med en man mer. I det efterföljande numerära överläget kom också ett fint avgörande när Lucas Elvenes hittade över till Justin Kloos som drog till direkt och såg pucken gå in för 3-4. Leksand lämnade därmed isen med två poäng in på kontot.

Härnäst väntar ett toppmöte med Växjö på bortaplan på lördag.

Matchfakta

MoDo - Leksand 3-4 efter förlängning (1-2, 2-0, 0-1, 0-1)
Period 1: 0-1 (07:03) Olle Alsing (Peter Cehlárik, Eddie Larsson), 0-2 (12:18) Justin Kloos (Felix Unger Sörum), 1-2 (13:02) Josh Dickinson (Mikkel Aagaard, Riley Woods) PP1.
Period 2: 2-2 (07:15) Daniel Brickley (Sampo Ranta, Mikkel Aagaard) PP2, 3-2 (18:59) Erik Jinesjö Karlsson (Kristians Rubins, Adam Pettersson).
Period 3: 3-3 (07:04) Olle Alsing (Patrik Zackrisson, Max Vérroneau).
Förlängning: 3-4 (01:59) Justin Kloos (Lucas Elvenes, Matt Caito) PP1.
Skott: 29-33 (5-9, 14-8, 9-15, 1-1)
Utvisningar, MoDo: Kristians Rubins 2.
Utvisningar, LIF: Anton Johansson 2, Marek Hrivík 2, Matt Caito 2, Peter Cehlárik 2, Patrik Norén 2.
Publik: 4291
Domare: Mikael Sjöqvist, Johan Magnusson
Laget: Mantas Armalis (Marcus Gidlöf) - Anton Lindholm, Matt Caito, Peter Cehlárik, Marek Hrivík, Lucas Elvenes - Olle Alsing, Eddie Larsson, Oskar Lang, Justin Kloos, Felix Unger Sörum - Patrik Norén, Alexander Lundqvist, Max Vérroneau, Patrik Zackrisson, Kalle Östman - Marcus Karlberg, Jon Knuts, Martin Karlsson - Anton Johansson

Arvid Yngvesson