Forwardsduo ansluter till Leksands IF

Publicerad: 2024-04-29
Lagbygget SDHL
Lagbygget inför den kommande SDHL-säsongen fortsätter där Leksands IF idag kan presentera två nyförvärv. Det handlar om forwardsduon Linnea Horn och Sofia Sohlin som skrivit på varsitt tvåårskontrakt.

Linnea Horn har Ekerö IK som moderklubb men har under senaste säsongerna representerat Linköping HC. Den 18-åriga forwarden debuterade i SDHL förra säsongen där det blev tolv framträdanden, detta kombinerat med spel i NDHL och juniorserien där Linnea dessutom var assisterande lagkapten.

Nu väntar en flytt till Leksand och Dalarna då Linnea skrivit på ett tvåårskontrakt med Leksands IF.

- Jag är otroligt stolt över att få bli en del av Leksands IF över kommande säsonger! Jag är övertygad om att jag kommer växa och utvecklas i Leksand och att få vara en del av denna förening innebär mycket för mig, både som spelare och person. Träningsmiljön och den tydliga kravbilden känns helt rätt och det ska bli väldigt spännande att få vara en del av det här laget. Nu ser jag framemot att få ansluta till laget under sommaren, säger Linnea Horn.

20-åriga Sofia Sohlin har Sollefteå HK som moderklubb men har senaste fyra säsongerna representerat MoDo Hockey på både junior- och seniornivå. Debuten i SDHL ägde rum under säsongen 2021/2022 och sedan dess har den den vänsterfattade forwarden spelat 51 grundserie- och slutspelsmatcher med Örnsköldsviksklubben.

Till nästa säsong flyttar Sofia söderut då hon skrivit på ett tvåårskontrakt med Leksands IF.

- Jag ser fram emot att ansluta till Leksands IF och hoppas kunna ta nästa steg i min utveckling! Leksand känns som en bra förening där jag har möjlighet att utvecklas som både spelare och individ. Jag har fått ett jättebra intryck av föreningen och är imponerad av lagets avslutning i SDHL förra säsongen, ett lag jag är glad över att få bli en del av, säger Sofia Sohlin.

Alexander Bröms, sportsligt ansvarig, om värvningarna:

- Vi vill lägga mer vikt i att utveckla svenska spelare med potential och driv, spelare med ambitioner och vilja. I den kategorin hittar vi båda Sofia och Linnea som vi vill hjälpa nå nästa nivå. Vi tror Leksands IF är ett bra ställe för dem båda att fortsätta sina utvecklingsresor framåt.

HÄR hittar du Lagbygget SDHL 2024/2025.

Leksands IF