Vilma Nilsson ansluter till Leksands IF

Publicerad: 2024-05-14
Lagbygget SDHL 24/25
Leksands IF kan idag presentera ännu ett nyförvärv till SDHL-truppen inför kommande säsong. Det är den landslagsmeriterade forwarden Vilma Nilsson som skrivit på ett tvåårskontrakt.

Vilma Nilsson är född och uppvuxen i Umeå där hockeykarriären inleddes i Björklövens IF, en klubb Vilma tillhörde fram till och med säsongen 2017/2018. Den efterföljande säsongen väntade en flytt till Stockholm och AIK vilket också varit 22-åringens klubb fram till det att förra säsongen avslutades.

Trots sin unga ålder har Vilma redan hunnit med 198 matcher i SDHL (grundserie och slutspel/kval), representerat det svenska J18-landslaget samt att Vilma under den nyss avslutade säsongen fick debutera i Damkronorna.

Solnaklubben förlorade kvalspelet mot Skellefteå AIK och åkte ur SDHL men för Vilma fortsätter hockeyresan i landets högstaserie då den vänsterfattade centerforwarden skrivit på ett tvåårskontrakt med Leksands IF.

- Jag ser väldigt mycket fram emot att ansluta till Leksands IF inför kommande säsonger. För min egen del vill jag ta nästa steg i min utveckling och då tror jag att träningsmiljön som finns i Leksand med grymma förutsättningar när det kommer till fys-, is- och skillsträning kommer vara till stor hjälp. Jag känner Alexander sedan tidigare då han var förbundskapten för U18-landslaget och jag gillar hans ledarskap samt hur han jobbar med individuell utveckling. Kravställan som finns i Leksands IF tror jag behövs för att lyckas både som individ och lag, säger Vilma Nilsson.

Alexander Bröms, sportsligt ansvarig, om värvningen av Vilma Nilsson:

-  Vilma är en otroligt ambitiös och seriös ishockeyspelare som kommer till Leksand för att ta nästa steg i sin utveckling. Vi vill såklart bidra till hennes utveckling och på samma gång att Vilma ska bli en bidragande orsak till ett positivt resultat kommande säsonger.  Som Vilma är inne på så är vi bekanta med varandra sedan tidigare landslagssammanhang och jag är trygg med att vi får en väldigt bra karaktär som också kan ta en ledande roll i omklädningsrummet.

HÄR hittar du Lagbygget SDHL 2024/2025

Leksands IF